Spotify: ένα ζημιογόνο success story

0
3

Καθώς η Spotify ετοιμάζεται να μπει στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, έχοντας φτάσει τους 140 εκατομμύρια χρήστες, για πολλούς θα είναι δύσκολο να θυμηθούν έναν κόσμο χωρίς τη μεγαλύτερη υπηρεσία streaming μουσικής. Έναν κόσμο όπου ψάχναμε τα τελευταία CD στα δισκοπωλεία, έναν κόσμο όπου όλοι γίναμε για λίγο κλέφτες με το Napster, έναν κόσμο όπου πολλοί πληρώναμε ένα ευρώ το τραγούδι στο iTunes. Αλλά μετά ήρθε το Spotify και άλλαξαν όλα.

Το 2005 σε ένα διαμέρισμα στα προάστια της Στοκχόλμης, ο Ντάνιελ Εκ και ο Μάρτιν Λόρενσον αντάλλασσαν ιδέες για το όνομα της start-up τους, δουλεύοντας σε διαφορετικά δωμάτια. Ο Μάρτιν φώναξε ένα όνομα που ο Ντάνιελ παράκουσε ως Spotify. Αμέσως το αναζήτησε στο Google, είδε ότι δεν υπήρχαν αναφορές και μέσα σε λίγα λεπτά το είχαν κατοχυρώσει. Αργότερα θα ντρέπονταν να πουν ότι το όνομα προέκυψε έτσι τυχαία, και θα έλεγαν ότι είναι συνδυασμός των λέξεων spot (εντοπίζω) και identify (ταυτοποιώ).\
Πέρασαν πολλούς μήνες δουλεύοντας ημίγυμνοι, καθώς ακόμη και στην καρδιά του σουηδικού χειμώνα η θερμοκρασία στο διαμέρισμα έφτανε τους 27 βαθμούς με όλους αυτούς τους σέρβερ που είχαν τοποθετήσει, να λειτουργούν στο φουλ. Κυκλοφόρησαν την πρώτη beta έκδοση του Spotify την άνοιξη του 2007 και το επίσημο λανσάρισμα έγινε στις 7 Οκτωβρίου 2008, μόνο με προσκλήσεις για τη δωρεάν υπηρεσία (καθώς στην αρχή ήθελαν να ελέγχουν την ανάπτυξή της) και χωρίς περιορισμούς για τη συνδρομητική.

Εκείνο το φθινόπωρο συγκέντρωσαν 21,6 εκατ. δολάρια στον πρώτο γύρο χρηματοδότησης. Στον δεύτερο γύρο το 2008 έλαβαν 50 εκατ. δολάρια. Το 2010 11,6 εκατ., το 2012 100 εκατ., το 2013 250 εκατ., το 2015 526 εκατ. Η υπηρεσία επεκτάθηκε σε Ευρώπη και ΗΠΑ και άρχισε να κερδίζει με ιλιγγιώδη ρυθμό χρήστες και συνδρομητές – σήμερα είναι διαθέσιμη σε 61 χώρες. Το 2011 ανακοίνωσε ότι έφτασε τους 1 εκατ. συνδρομητές. Πέντε χρόνια μετά οι συνδρομητές είχαν φτάσει τα 40 εκατ. και σήμερα είναι περίπου 70 εκατ., οι μισοί από τον συνολικό αριθμό χρηστών.

Η αλματώδης ανάπτυξη της Spotify ανάγκασε ακόμη και τη διστακτική Apple να μπει στο παιχνίδι. Το Apple Music που λανσαρίστηκε το 2015 είναι σήμερα ο ισχυρότερος από τους ανταγωνιστές του Spotify, αλλά με μόλις με 36 εκατ. συνδρομητές.

Χωρίς κέρδη!

Το 2017 τα έσοδα της Spotify διαμορφώθηκαν στα 4,99 δισ. ευρώ από 2,95 δισ. ευρώ το 2016. Κι όμως η σουηδική εταιρεία δεν έχει καταφέρει ακόμη να καταγράψει κέρδος! Εμφανίζει ζημίες από το πρώτο της έτος μέχρι σήμερα, οι οποίες όλο και αυξάνονται. Το 2015 κατέγραψε ζημίες 257 εκατ. δολαρίων, το 2016 600 εκατ., το 2017 1,5 δισ. δολαρίων! Η καταβολή των πνευματικών δικαιωμάτων στις δισκογραφικές εταιρείες ήταν ανέκαθεν το μεγαλύτερο έξοδο της εταιρείας, φτάνοντας το 85% των εσόδων της. Αν σε αυτά προσθέσουμε ακόμη 900 εκατ. δολάρια σε μισθούς, μάρκετινγκ, ανάπτυξη προϊόντων και άλλα κόστη, γίνεται σαφές ότι τα έξοδα ξεπερνούν κατά πολύ τα έσοδα.

​​​​​​​O χώρος υποδοχής των γραφείων της Spotify στο Λονδίνο.

Η εταιρεία σήμερα απασχολεί περίπου 1.400 υπαλλήλους σε όλο τον κόσμο διαθέτοντας γραφεία στη Στοκχόλμη, το Λονδίνο, το Παρίσι, το Άμστερνταμ, το Βερολίνο, τις Βρυξέλλες, το Ελσίνκι, τη Μαδρίτη, το Μιλάνο, το Όσλο, τη Βαρσοβία, τη Νέα Υόρκη, το Χονγκ Κονγκ, το Μεξικό, τη Σιγκαπούρη, και το Σίδνεϊ.

Πότε θα γίνει λοιπόν κερδοφόρο το Spotify; Οι ιδρυτές του πιστεύουν ότι η μέρα αυτή δεν θα αργήσει, αλλά αρνούνται να προσδιορίσουν τον αριθμό των συνδρομητών ή των εσόδων που θα γείρει την πλάστιγγα.

Στην Ελλάδα

Στη χώρα μας το Spotify έγινε διαθέσιμο στις 25 Σεπτεμβρίου 2013. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία από τα τέλη του 2016, οι χρήστες του ήταν 1,2 εκατομμύρια, με άγνωστο αριθμό συνδρομητών. Η εγγραφή στην υπηρεσία Spotify Premium κοστίζει 6,99 ευρώ/μήνα, και μπορεί κανείς να τη δοκιμάσει δωρεάν για 30 ημέρες. Το οικογενειακό πακέτο Premium κοστίζει 10,99 ευρώ/μήνα και περιλαμβάνει λογαριασμούς για έως και έξι άτομα, ενώ το φοιτητικό Premium κοστίζει 3,49 ευρώ/μήνα.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here